Skip to content

Informații de interes public

Numele și prenumele persoanei responsabile pentru Legea 544/2001: Constantin Olivian Darie – 0740431276

  • Cerere tip pentru solicitarea de informații publice conform Legii nr. 544/2001
  • Formular tip de reclamație administrativă conform Legii nr. 544/2001

1.Cadru legal
LEGE nr. 361 / 2022 privind protecția avertizorilor în interes public

2.Informații generale
Avertizor de Integritate:

SPJPTCAS operaționalizează canalul intern de raportare pentru persoanele care efectuează
raportări privind încălcări ale legii (persoane denumite generic avertizori în interes public).
În SPJPTCAS, persoana desemnată în sensul Legii nr 361/2022 este Insp. DARIE OLIVIAN
CONSTANTIN.

Astfel, persoanele care aleg să se adreseze pe canalul intern al SPJPTCAS pentru a raporta
încălcări ale legii, o pot face prin următoarele modalități:

Prin e-mail la adresa darieconstantin@yahoo.com
Telefonic la nr.: 0740431276 de luni pana vineri in intervalul orar 9-16

3.Formular – Avertizare în interes public

4. Raportări în sensul Legii nr. 361 din 2022 privind protecţia avertizorilor în interes
public

5.Întrebări frecvente

A. Ce se înțelege prin expresia „Încălcări ale legii”?

Prin încălcări ale legii, înțelegem fapte care constau într-o acțiune sau inacțiune care
constituie nerespectări ale dispozițiilor legale prevăzute în anexa nr. 2 din Legea nr.
361/2022, care privesc domenii cum ar fi:

  • achizițiile publice;
  • serviciile, produsele și piețele financiare, prevenirea spălării banilor și a finanțării
    terorismului;
  • siguranța și conformitatea produselor;
  • siguranța transportului;
  • protecția mediului;
  • protecția radiologică și siguranța nucleară;
  • siguranța alimentelor și a hranei pentru animale, sănătatea și bunăstarea animalelor;
  • sănătatea publică;
  • protecția consumatorilor;
  • protecția vieții private și a datelor cu caracter personal și a securității rețelelor și sistemelor informatice.

Totodată, acestea privesc și:

  • încălcări care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene (cum sunt menționate la art. 325 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și cum sunt detaliate în măsurile relevante ale Uniunii Europene);
  • încălcări referitoare la piața internă (menționate la art. 26 alin. (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene), inclusiv încălcări ale normelor Uniunii Europene în materie de concurență și de ajutoare de stat, precum și încălcări referitoare la piața internă în ceea ce
    privește actele care încalcă normele privind impozitarea societăților sau mecanismele al căror scop este obținerea unui avantaj fiscal ce contravine obiectului sau scopului dreptului
    aplicabil în materie de impozitare a societăților, ce reprezintă abateri disciplinare, contravenții sau infracțiuni, sau care contravin obiectului sau scopului legii.

B. Ce se întâmplă în cazul unei raportări nereale?

Raportarea informațiilor privind încălcări ale legii, cunoscând că acestea sunt nereale,
constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.500 lei la 30.000 lei, dacă fapta
nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii, infracțiune.

C. Care sunt persoanele care pot efectua raportări?

Pot efectua raportări persoanele care au obținut informațiile referitoare la încălcări ale legii,
într-un context profesional. În categoria acestor persoane intră, cel puțin:

  • Lucrătorii;
  • Persoanele care desfășoară o activitate independentă (în sensul art. 49 din TFUE);
  • Acționarii și persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei întreprinderi, inclusiv membrii neexecutivi ai consiliului de administrație, precum și voluntarii și stagiarii remunerați sau neremunerați;
  • Orice persoană care lucrează sub supravegherea și conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a încheiat contractul, a subcontractanților și a furnizorilor acesteia.

De asemenea, pot efectua raportări privind încălcări ale legii, persoanele ale căror raporturi de muncă nu au
început încă și care efectuează raportări sau divulgă public informații privind încălcări ale legii obținute în timpul procesului de recrutare sau altor negocieri precontractuale sau în cazul în care raportul de muncă sau raportul de serviciu a încetat, precum și persoanele care raportează sau dezvăluie public informații privind încălcări ale legii în mod anonim.

D. Care sunt diferențele dintre raportarea anonimă și raportarea nominală?

Pentru a beneficia de măsurile de protecție, avertizorul în interes public trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiții:

  • să fie una dintre persoanele care efectuează raportări potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 361/2022 și care a obținut informații referitoare la încălcări ale legii într-un context
    profesional;
  • să fi avut motive întemeiate să creadă că informațiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării;
  • să fi efectuat o raportare internă, o raportare externă sau o divulgare publică.
    Pentru a beneficia de măsurile reparatorii, avertizorul în interes public trebuie să
    îndeplinească cumulativ condițiile de mai sus, precum și condiția ca represaliile să fie consecința raportării efectuate.

De asemenea, mai beneficiază de aceste măsuri:

  • facilitatorii;
  • persoanele terțe care au legături cu avertizorul în interes public și care ar putea să sufere represalii într-un context profesional, cum ar fi colegi sau rude ale acestuia;
  • persoanele juridice deținute de către avertizorul în interes public sau pentru care avertizorul în interes public lucrează sau cu care are alte tipuri de legături într-un context profesional;
  • avertizorul în interes public care, în mod anonim, a raportat sau a divulgat public informații referitoare la încălcări, dar este ulterior identificat și suferă represalii;
  • avertizorul în interes public care efectuează raportări către instituțiile, organele, oficiile sau agențiile competente ale Uniunii Europene.

F. Ce trebuie să cuprindă raportarea?

Raportarea cuprinde, cel puțin, următoarele:

  • Numele și prenumele;
  • Datele de contact ale avertizorului în interes public;
  • Contextul profesional în care au fost obținute informațiile;
  • Persoana vizată, dacă este cunoscută;
  • Descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul entității publice sau private;
  • Probele în susținerea raportării;
  • Data și semnătura.

Prin excepție, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau
semnătura avertizorului în interes public se examinează și se soluționează în măsura în care
conține indicii temeinice referitoare la încălcări ale legii.

G. Care este procedura aplicabilă raportării privind încălcarea legii, inclusiv modul în care
poate fi solicitat avertizorului în interes public să clarifice informațiile raportate sau să
furnizeze informații suplimentare, termenul pentru a informa avertizorul în interes public,
precum și tipul și conținutul informării?

Persoanele care raportează încălcări ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se
producă în cadrul autorităților, instituțiilor publice, altor persoane juridice de drept public,
precum și în cadrul persoanelor juridice de drept privat, au la dispoziție următoarele
modalități de raportare:

  • Canale interne – în cadrul entităților publice sau private în care își desfășoară activitatea (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. III din Legea nr. 361/2022);
    Canale externe – Agenția Națională de Integritate precum și alte entități publice care, potrivit dispozițiilor legale speciale, primesc și soluționează raportări referitoare la încălcări ale legii,
    în domeniul lor de competență (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. IV din Legea nr 361/2022);
  • Divulgare publică – presă, organizațiile profesionale, sindicale sau patronale, organizații neguvernamentale, comisii parlamentare etc. (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. V din
    Legea nr 361/2022);

Raportarea se face în scris, pe suport hârtie sau în format electronic, sau prin întâlnire față în față, la cererea avertizorului în interes public. Persoana desemnată are obligația de a informa avertizorul în interes public referitor la înregistrarea raportării în termen de 7 zile În soluționarea raportării și efectuarea de acțiuni subsecvente, persoana desemnată din cadrul autorităților competente menține contactul cu avertizorul în interes public, în vederea solicitării de informații suplimentare și informării. Persoana desemnată din cadrul autorităților competente este obligată să informeze avertizorul în interes public, într-un termen rezonabil, care să nu depășească 3 luni sau, în cazuri justificate, 6 luni de la primirea raportării, precum și ori de câte ori sunt înregistrate evoluții în desfășurarea acțiunilor subsecvente, cu excepția cazului în care informarea ar putea periclita desfășurarea acestora.

După finalizarea examinării, persoana desemnată întocmește un raport care cuprinde următoarele elemente: prezentarea situației care a făcut obiectul raportării, inclusiv descrierea informațiilor aduse la cunoștința autorității competente prin raportarea înregistrată și, după caz, prin comunicarea către autoritățile, instituțiile publice, alte persoane juridice de drept public vizate, precum și către persoanele juridice de drept privat, de concluzii și recomandări care pot cuprinde referiri la eventuale măsuri de protecție. Modalitatea de soluționare se comunică în termen de 5 zile de la finalizarea examinării către avertizorul în interes public și persoana vizată.

H. Care este natura acțiunilor subsecvente care pot fi întreprinse în vederea soluționării
raportărilor?

În vederea soluționării raportării, acțiunile subsecvente sunt reprezentate de orice acțiune
întreprinsă de către destinatarul unei raportări interne sau de către autoritatea competentă în
vederea soluționării raportării și, acolo unde este cazul, a remedierii încălcării raportate.